2e reisverslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van joke wilbrink - WaarBenJij.nu 2e reisverslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van joke wilbrink - WaarBenJij.nu

2e reisverslag

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg joke

28 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen,

Wat leuk om jullie reacties te lezen!
Dank jullie wel.
Inmiddels zijn we alweer twee weken verder en is er hier
een en ander gebeurd.
Leuke, maar ook minder leuke dingen.
We hebben een gedeelte van het donatiegeld besteed aan
de aanschaf van een hogedrukspuit.
De oude was stuk en zo’n ding is hier onontbeerlijk als je de boel
wilt onderhouden, tenzij je op je knieën met een borstel en emmers water alle zwarte aanslag op de paden en muren te lijf wilt gaan.
Ook voor ons is dit heel fijn, omdat de muurtjes die we gaan schilderen
eerst schoongemaakt moesten worden. Op de foto’s kunnen jullie zien wat voor effect
het had toen Ad de boel schoon gespoten had.
Het had wel wat voeten in de aarde voordat we dat ding met slangen en
koppelingen op de kop hadden getikt.
We gingen met de klusjesman om 10.00 uur weg en waren om 14.30 uur
weer terug! Ach ja, het duurt hier allemaal wat langer maar dan heb je ook wat!
Een heuse hogedrukspuit die op benzine werkt, dus als het regent kun je hem toch gebruiken.
En regen hebben we hier al heel wat gehad.
Wat ook heel leuk voor ons was, was dat Huub, onze zoon, naar Paramaribo gekomen was i.v.m. een voetbaltoernooi voor jongens onder de 17.
Hij was al in Trinidad en werd uitgenodigd door een kennis die daarmee te maken had. Dus besloot hij om een paar dagen naar Suriname te komen.
Donderdags had hij voor ons gereserveerd en wij hadden allerlei dingen gepland om met hem te doen. Maar…...het begon in de nacht van woensdag op donderdag te regenen en het hield niet meer op tot ‘s avond negen uur!
Riet, ook een vrijwilligster, was zo lief om ons met haar auto weg te brengen naar de
plek waar we afgesproken hadden. Samen met Huub hebben we daar koffie gedronken en besloten, omdat het nog steeds goot, met z’n allen naar onze werkplek terug te gaan. Huub vond het leuk om te zien waar we uithangen en om de mensen daar te ontmoeten. De bewoners en het personeel vonden het heel leuk om hem te zien. Onze keukenprinses ging natuurlijk wat voor ons koken, want ja, eten hoort erbij! En net toen we wilden gaan eten, gebeurde een ongeluk.
Eén van de verzorgsters gleed uit doordat het pad glad geworden was van de regen en viel zo ongelukkig dat haar enkel uit de kom schoot en ook nog brak. Ze had vreselijk veel pijn. Wat te doen?
Ze moest uiteraard naar het ziekenhuis en uiteindelijk is Ad met een verzorgster en
Riet met haar in een rolstoel naar de eerste hulp gegaan.
Huub en ik hebben toch maar wat gegeten, hebben nog gekletst met een paar bewoners en na telefonisch contact met Ad de bus naar Paramaribo genomen.
Daar ontmoetten we Ad weer. Gewapend met paraplu’s zijn we op pad gegaan.
Het bleef maar regenen, dus al vrij snel aangelegd bij een tentje vlak bij de haven.
De Wijdenboschbrug was nog net te zien door het regengordijn.
Daarna, zoveel mogelijk de plassen ontwijkend langs de mooie, koloniale officierswoningen naar fort Zeelandia, dat al dicht was:(
Toen nog even door de Palmentuin en daarna besloten we dat we nat genoeg waren en gingen weer wat drinken. We hebben de rest van de middag gezellig zitten kletsen en met een schuin oog naar Legia Warschau - Ajax gekeken, dat op grote schermen te zien was. Tot slot nog lekker gegeten; Roger van voetbalclub Zeeburgia schoof ook nog even aan en het was al met al toch een heel leuke, gezellige, zij het verregende, dag.
Bij de stichting zijn we inmiddels met de muurtjes begonnen. Bijna alles is nu schoongespoten en de meeste gaten en scheuren zijn geplamuurd. Maar de regen is wel een storende factor. Soms regende het zo hard en veel dat de plamuur weer zacht werd en uitliep!
En de schone muurtjes werden weer vies van het opspetterende zand. Dus eerst weer schoonmaken en opnieuw plamuren en bidden dat het droog bleef.
Hopelijk kunnen we volgende week echt met het schilderen beginnen, dan zal alles wel schoon en geplamuurd zijn.
Verder hebben we leuke dingen met de bewoners gedaan. Samen met Riet hebben we een quiz in elkaar gezet en gespeeld, een bingo-avond gehouden en afgelopen zaterdag “sport en spel” gedaan ter ere??? van de dag van de revolutie.
Het blijft lastig om dingen te doen met ze, omdat een heel aantal bewoners
niet of nauwelijks kan praten door hun handicap. Dus bij de quiz bijvoorbeeld, werden door Ad dingen aangewezen waar ze dan door bewegingen of geluiden ja of nee op konden “zeggen” als antwoord op de vraag. Bij de bingo helpen degenen die kunnen schrijven degenen die dat niet kunnen en de verzorgende doet dat ook. Maar je ziet wel dat iedereen geniet en daar gaat het om.
Vandaag hebben we een stempel gehaald bij de vreemdelingendienst; als je langer dan één maand in Suriname blijft moet dat, en daarbij hebben we ons geoefend in het geduld hebben. Het duurde bijna twee uur voordat we ons paspoort terugkregen!
Maar we hebben daar wel weer wat geleerd: je moet passend gekleed zijn en de vrouwen mogen o.a. geen “okselmouwtruitje” (lees: hemdje) dragen!
Dat lijkt me een mooi besluit van dit verslag.
Tot de volgende keer!

• 28 Februari 2017 - 15:15

Sonja:

Wat een belevenissen weer en wat leuk om met jullie via face time te kletsen! regen hebben wij hier ook in overvloed..... Schilder ze, sport ze, zwem ze en werk ze met de mensen. Lieve groetjes, Sonja.

• 28 Februari 2017 - 15:46

Marian Morsch:

Lieve Ad en Joke,

Wat een belevenissen weer en wat jammer dat het zoveel regent. Ongelooflijk leuk dat Huub bij jullie was. In ieder geval genoeg te doen, veel succes met schilderen en het andere werk.
    Groetjes Gerard en Marian.

• 28 Februari 2017 - 17:14

Tom:

Super om weer van en over jullie belevenissen te lezen! Fijn om zo weer bijgepraat te worden. Jullie zijn weer goed bezig daar. De mensen zullen er vast veel aan hebben dat jullie zo super actief zijn!
    Hier gaan de voorbereidingen voor de verhuizing verder en verder. Aanstaande zaterdag gaan de spullen over!
    Warme groeten,

Tom

• 28 Februari 2017 - 17:21

Henny Post:

Heb niet het idee dat jullie je vervelen. Wat een gedoe allemaal, maar dat vinden jullie geen probleem.
    Jullie zijn de oplossers van de problemen.....Zijn de muurtjes inmiddels geverfd ??
    Wat het weer betreft ..het is hier ook koud en vooral nat, en veel wind.
    Wat fijn dat jullie zoon ook eens heeft kunnen zien wat voor goed werk zijn ouders doen, ja toch ??
    Ik vertrek over 3 weken naar Chili, ben druk met de voorbereiding. Mijn laptop gaat mee, dus ik blijf op de hoogte van jullie avonturen.
    Wat een pech van dat huis dat niet doorgaat, misschien vinden jullie nog een oplossing...Ik zal ook eens rond kijken.

Hartelijke groet en succes verder,

Henny

• 28 Februari 2017 - 20:03

Rob En Coleta:

Wat hebben jullie in die paar weken al veel meegemaakt.
    Wat leuk dat Huub heeft gezien waar jullie verblijven.
    We hopen voor jullie dat het niet veel meer gaat regenen.
    Wat de regen betreft zitten we in hetzelfde schuitje, het regent hier ook veel.
    We blijven jullie volgen.
    Nog een fijne tijd

• 01 Maart 2017 - 00:03

Irene Keizer:

Ha Joke en Ad,

Leuk om de reisverslagen te lezen en de foto's te zien. Wat een fantastisch werk doen jullie toch! De bewoners genieten van jullie activiteiten, en extra aandacht voor huiswerkbegeleiding en voorlezen geeft de kinderen weer extra kansen!
    Het muurtje opknappen is behoorlijk nodig, zo te zien. Hopelijk wordt het nog een keer droog, zodat de verf een beetje blijft zitten.
    Zo te lezen is er een goede balans tussen werkzaamheden en vrije tijd. Leuk dat het daar inmiddels zo vertrouwd is voor jullie!

Wij zijn net terug van zeven weken in Zuid-Amerika. Peru, Bolivia, Argentinië, Chili en een beetje Brazilië (watervallen van Iguazu). Het was fantastisch! Geweldige landen, cultuur, natuur en aardige mensen. We wisten dat het regentijd was, ook wij hebben flinke stortregens meegemaakt. Gelukkig was het lekker warm.

Veel succes verder met al jullie bezigheden, geniet ervan!

Hartelijke groeten,
    Irene

• 01 Maart 2017 - 16:05

Loes:

Ja wij heben ook wel wat regen, maar niet zoals bij jullie. Wat een verschil van muur nadat Ad hem schoongespoten heeft. Joke, heb je expres die witte kleding aangedaan om niet teveel te laten zien als je knoeit met de verf? In ieder geval druk en prettig bezig. Altijd mooi als jongeren zien hoe actief de ouderen zijn. Ik ben momenteel met de voorbereidingen van Oeganda bezig, daar ik dit jaar voor een maand weg ga en misschien van de winter nog een keer. Tussen die twee keer ben ik mijn caravan aan het inrichten als massagesalon. ook druk dus. Jullie geniet ervan en ik blijf jullie met véél plezier volgen.

• 01 Maart 2017 - 16:44

Max En Marij De Barbanson:

HYE THERE JOKE EN AD!!!

Eindelijk reageren wij ook eens, enkele van de familie hebben al trouw gereageerd, leuk!
    Heel fijn dat jullie het naar je zin hebben en dat je gewaardeerd worden als persoon en jullie inzet als vrijwilliger/ster. Chapeau!!
    We vonden het ook zo leuk te zien dat Huub bij jullie is geweest.
    Nou, hier is de carnaval weer ten einde en eerlijk gezegd hebben we er NIETS van mee gekregen. Hier in het dorp is niets te beleven en 5 km. verderop in Maastricht is het groot feest.
    Max had 3 nachtdiensten met carnaval en ik had geen zin om uit te gaan, gelukkig komt het ieder jaar weer terug.....Ik ben heerlijk met Daddy in hert bos gaan wandelen.
    Met de kids alles paletti, Lidy, Rory en Kai zijn momenteel in Tasmanië, waar het super mooi is!
    Om te onderzoeken of ze daar blijven wonen en werken.Het klimaat is veel aangenamer, er zijn net zoals bij ons, 4 seizoenen.Momenteel is het in Australië super heet, boven de 45 graden Celcius!!Niet uit te houden.
    We hebben ons al een beetje verdiept in het land via internet. Eerlijk gezegd, spreekt het ons ook aan.
    Wie weet?????
    Volgende week krijgen we bezoek van Edith en John. Edith die ernstig ziek was en waarvoor we in 2015 3 keer naar Frankrijk zijn gegaan, weten jullie nog?Naar hun B en B? Edith is gezond verklaard, het lijkt op een wonder.
    Ze moet 4 maart op controle in Frankrijk en bij teurgreis komen ze bij ons langs. Ze wonen nu in Putten en hebben nog een adres in la France voor haar controles e.d. Ze maken het goed.
    Nou lieve mensen, het ga jullie goed, tot de volgende verslagen en geniet er van!
    Lieve groeten van Marij en Max, en Daddy, doei.

• 02 Maart 2017 - 19:04

Margreet Ranzijn:

Hoi Joke en Ad,

Zo op de foto's te zien steken jullie af en toe flink de handen uit de mouwen. Genoeg te doen. Mooi om met de gehandicapten activiteiten te doen waar ze vrolijk van worden.
    Fort Zeelandia en de Palmentuin kan ik me nog goed herinneren daar. volgens mij moest je met een boot naar het fort. Ik heb gehoord dat het behoorlijk kan regenen als het eenmaal daar regent. Hopelijk is dit niet de regentijd en blijft de komende periode droog.
    Nog veel klusplezier en plezier met de bewoners toegewenst!

Groet,
    Margreet

• 03 Maart 2017 - 14:18

Paul Van Den Berg:

Hallo Ad en Joke, met belangstelling volg ik jullie bezigheden in Suriname en spreek opnieuw mijn bewondering voor jullie activiteiten aldaar uit. Petje af, maar zet die gauw weer op als het daar zo veel regent. Geniet van jullie tijd in Zuid Amerika en we praten weer een keertje bij (met koffie en gebak natuurlijk) wanneer jullie straks in de Lage Landen terug zijn.
    MVG, Paul van den Berg

• 03 Maart 2017 - 21:41

Inge:

Bedankt voor de leuke verslagen. Wat zijn jullie goed bezig, de foto's leveren het bewijs.
    Wat top dat jullie Huub ontmoet hebben.
    Dat was vast heel gezellig!
    Nog veel succes met alle werkzaamheden.

Groetjes van Cees en Inge

• 04 Maart 2017 - 10:57

Corrie De Bruin:

Dag Ad en Joke,
    Wat een belevenissen!Wel heel wat anders dan Heiloo.
    Leuk dat jullie zoon er was,maar pech wat het weer betrof.
    Hier is het ook regenachtig,maar ook voorjaar,de sneeuwklokjes
    Bloeien volop en de narcissen staan op uitkomen.
    Geniet van alles daar en weer tot horens.
    Hartelijke groet.
    Corrie

• 13 Maart 2017 - 09:28

Elly Van Slooten En Anneke Rossel:

Beste Joke en Ad,
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen en wat zijn jullie goed bezig.
    Omdat wij twee jaar geleden ook in Suriname waren zijn sommige plekken herkenbaar en dat maakt het extra leuk om te lezen.
    Nog een hele goede tijd daar en we zien uit naar het volgende verslag.
    hartelijke groet van ons beiden,
    Elly