3e reisverslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van joke wilbrink - WaarBenJij.nu 3e reisverslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van joke wilbrink - WaarBenJij.nu

3e reisverslag

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg joke

14 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Wat een leuke reacties weer.
Dank jullie wel.
De tijd vliegt.
We zitten alweer vijf weken hier in het lekker warme, af en toe nog steeds zeer natte Suriname.
De afgelopen tijd hebben wat het schilderwerk betreft niet zoveel kunnen doen.
Dat lag enerzijds aan het weer, anderzijds aan het feit dat de nog beschikbare verf
op was.
De stichting had een verzoek voor korting ingediend bij de verffabriek
op de aan te schaffen verf.
Nikita, de waarnemend directrice, belde af en toe om te horen hoe de stand van zaken was en liet ons op een gegeven moment weten dat het verzoek bij de directie lag. Daarna lag het bij de onderdirecteur en we hoorden nog steeds niets.
Uiteindelijk zijn we met Radj en een kopie van het verzoek en recente foto’s van de muurtjes naar de verffabriek gegaan.
De man die erover ging bleek dezelfde te zijn die we vorig jaar hadden gesproken
en toen die alles bekeek, bleek dat hij dit verzoek niet door had gekregen.
Hij ondernam direct actie, ging naar de directeur en kwam 10 minuten later terug
met, zoals hij zei, een goed bericht. Wij dachten: hoera, ze gaan vast weer net als vorig jaar een gedeelte doneren. Maar nee, we kregen een korting van 12 1/2 %.
Doneren kon niet, omdat de prijzen van de grondstoffen enorm gestegen zijn.
Maar goed, iets is beter dan niets en wij konden ook wat bijdragen dankzij de donaties die wij gekregen hadden.
Toen kondigde het volgende probleem zich aan: de kleur die wij nodig hadden kon niet gemaakt worden omdat de pasta (de kleurstoffen die bij de basiskleur gevoegd moeten worden om de juiste kleur te krijgen) er niet was.
Er werd gebeld en in Nickerie, zo’n 300 km verderop was hij er wel.
Hij zou er de volgende dag zijn. En ja hoor, de volgende dag konden we de verf ophalen.
Wij blij, maar toen begon het weer twee dagen te regenen.
Maar we kunnen deze week, als de weergoden ons goed gezind zijn, weer lekker aan de gang.
Verder zijn we met de bewoners een uitstapje gaan maken.
Net als vorig jaar zijn we naar Birds Paradise geweest.
Het is een soort park met heel veel vogels, maar ook andere dieren zoals kikkers, schildpadden, slangen, zelfs drie grote anacondas, een ocelot en een hertje.
Eric Graanoogst is de eigenaar en hij geeft rondleidingen, waarbij hij allerlei wetenswaardigheden vertelt over de vogels en andere dieren.
Zo weten we nu hoe je kan zien of een schildpad een mannetje of een vrouwtje is.
Het mannetje heeft een holle buik, zodat hij makkelijk kan paren met het vrouwtje!
Eric is een erkend exporteur van vogels, maar vangt ook vogels en andere dieren op.
Hij is grote volières aan het bouwen, waar allerlei Surinaamse vogels in de toekomst “vrij” rond kunnen vliegen en je als bezoeker rond kunt lopen. Er is er al één klaar en het is een genot om daar rond te wandelen, ook de beplanting is prachtig.
Sinds vorig jaar heeft hij een apeneiland gemaakt.
Daar zitten nu wat slingerapen en een stuk of zes capucijneraapjes.
In de toekomst kan je daar ook rondwandelen, maar nu konden we de apen zien vanaf de oever van de gracht die om het eiland gegraven is.
De bewoners, begeleiders en ook wij hebben ervan genoten.
Ik heb weer wat geleerd: toen ik een rolstoel aan het duwen was door mul zand werd mij gezegd dat het wel erg zwaar was om de rolstoel te “stoten”!
Dus in Suriname stoot je een rolstoel i.p.v. dat je hem duwt.
En er zijn hier “harde” kippen te koop.
Dat zijn….legkippen!
Hier laat ik het bij voor deze keer.
Voor iedereen warme Suriname groetjes en tot de volgende keer!

PS. De foto's staan per ongeluk bij het 2e reisverslag!

• 15 Maart 2017 - 10:08

Loes:

Goh, alweer 5 weken daar, net wat je zegt, de tijd vliegt. Hoe lang blijven jullie in totaal? Grappig te lezen dat ze rolstoelen stoten ipv duwen. Door het rulle zand is het het makkelijkste om ze op de grote wielen te kantelen en de rolstoel in zijn achteruit te zetten. (trekken dus) Hebben ze daar ook een ander woord voor? Herkenbaar dat je voor kleine dingen zoveel tijd en energie kwijt bent voordat het voor elkaar is. Maar ja, vergelijk het eens met europa, daar wacht je ook tot St Juttemis voordat je een antwoord krijgt. In Oeganda helpt het ook vaak als er een Mzungu (blanke) meegaat. In ieder geval vervelen jullie je niet. Ik blijf jullie volgen, nog veel plezier. groetjes Loes

• 15 Maart 2017 - 10:47

Mariline:

Herkenbaar, dat de dingen niet door komen. Als 3e jaars "Surinamers" zouden jullie dit al bijna moeten weten, haha.
    Wat gaat die tijd alweer snel, fijn dat jullie het weer zo naar jullie zin hebben. doe de groeten aan het prachtige Suriname van mij, zucht :)
    groetjes, Mariline

• 15 Maart 2017 - 10:50

Corrie De Bruin:

Lieve Joke en Ad

Leuk om weer een verslag te ontvangen,jamme,r dat hetnog
    Steeds regenachtig is. Bij ons is het nu echt voorjaar en
    Zonnig.
    Mijn nieuwe overbuurvrouw was lekker in de tuin bezig
    Met blad weg halen.
    Ik maakte even een praatje met haar ,Het is dan leuk dat ik
    Weet wie ze is.
    Werk ze en geniet van de uitstapjes en het Surinaamse leven!

Hartelijke groet van Corrie

• 15 Maart 2017 - 20:03

Gertie:

Hoi Joke en Ad,

Jullie zitten daar wel net in de regentijd hè? Heb je wel laarzen bij je?
    En veel geduld moet je ook hebben! Tjonge, voordat je toch met een klus kunt beginnen! Maar jullie blijven positief en optimistisch.
    Leuk dat er zo`n mooi vogelparadijs is;
    Nog een fijne tijd en groetjes van Gertie

• 15 Maart 2017 - 21:01

Tom:

Hoi Joke en Ad,

Goed bezig zijn jullie!!! En toch ook weer opnieuw enorm genieten van alle belevenissen. Leuk om zo op de hoogte gehouden te worden van jullie leven daar!

Hier alles o.k. Maandag is de sleuteloverdracht van het huis in Etten-Leur. En dan is dat hoofdstuk zover afgesloten!

Warme zonnige groeten, Tom, Nicole

• 15 Maart 2017 - 21:27

Marian Apeldoorn:

Leuk Joke, dat je ons zo op de hoogte houdt van al jullie ervaringen in Suriname en de tijd ervoor zoekt
    om het uit te voren.
    Geniet van alle leuke dingen, die op jullie nu Zuid-amerikaanse pad komen.
    Medeleven en een hartelijke groet vanuit Nederland van Marian Apeldoorn

• 16 Maart 2017 - 11:28

Marian Morsch:

Hoi Ad en Joke,

Wat een belevenissen allemaal weer, leuk hoor. Zo leer je nog eens wat op je "ouwe "dag.
    En inderdaad, in zijn achteruit gaat iets makkelijker.
    Jammer, dat jullie zoveel regen hebben. Hier is het nu heerlijk weer, maar morgen komt ook bij ons de herfst weer terug.
    Fijn dat jullie zo genieten, nog een fijne tijd en tot horens,
    Groetjes gerard en marian

• 16 Maart 2017 - 12:09

Henny Post:

Dag Ad en Joke,
    Allereerst dank voor je leuke brief.
    Een mooi verslag stuur je weer,
    Wat een gedoe met die verf, maar als ik het goed begrijp zullen de hekjes inmiddels wel geverfd zijn.
    Hebben jullie een auto om maar Nickerie te gaan,dat is toch niet zo dichtbij ??

Het is hier ook heerlijk weer ( nog één dag !!!) De narcissen en de tulpen bloeien hier in mijn tuin en in de parken. Zo vrolijk.,

Ik vertrek volgende week vrijdag en zit nu midden in de bende, moet zoveel mee, iedere keer heeft mijn zoon weer iets anders.

Succes verder met jullie werk, hartelijke groet, Henny

• 18 Maart 2017 - 09:22

Marij De Barbanson:

Ha, Ad en Joke!

Leuk weer van jullie tropische verhalen te vernemen. We herkennen de situatie van aanvragen, wachten, etc...Altijd geduld hebben, wat vandaag niet gerealiseerd kan worden, kan misschien morgen wel weer.....
    Jullie hebben zo ongeveer de helft er op zitten hè?
    Hier is het momenteel ook regenachtig, maar we hebben de afgelopen week erg mooi weer gehad, zeker in Limburg, België dan.
    Max gaat zo metten toch met de hond trainen, weer of geen weer, het gaat door!
    Hij doet het goed onze hond, is leuk om te zien.
    Met de wandelingen kom ik altijd leuke mensen tegen, veel pensionado,s. Ze hebben hier laatst drastisch bomen gerooid, was wel nodig, want enkelen stonden op knappen. Dat zijn de bomen tegen de rotshelling, niet degenen in het bos. Hebben jullie de verkiezingen een beetje kunnen volgen? We zijn benieuwd hoe de formaties er uit gaan zien. Ondanks het feit dat we in België wonen, volgen we het circus wel een beetje.
    Nou jongelui, veel succes met jullie werkzaamheden en tot een volgende schrijfmoment.
    Lieve groeten van ons twee en poot van Daddy.

• 03 April 2017 - 18:09

Greet Bijman:

Warme groeten vanuit zonnig Nederland.
    Het regent hier weinig.
    Wat vliegt jullie tijd in Suriname, maar wat maken jullie steeds weer leuke situaties mee.
    Groetjes,
    Greet.